Adverteren op Facebook & Instagram push marketing. Uit onderzoek is gebleken dat mensen je vaak 7 keer moeten zien, voordat ze overgaan tot koop. Daarom is het belangrijk dat je de klantreis van jouw potentiële klant in kaart brengt. Dit doe je aan de hand van een SEE, THINK, DO, CARE model. Dit is een model in de vorm van een trechter. Mensen bovenaan in jouw trechter zijn nog een koude doelgroep, terwijl mensen onderaan in de trechter juist weer een warme doelgroep zijn.
In elke fase verwacht jouw potentiële klant een andere boodschap. Het is belangrijk dat je deze structuur aanhoudt om te zorgen dat de klant de juiste boodschap krijgt op het juiste moment.
Hieronder leg ik jou uit per fase wat er gebeurt bij de klantreis en geef ik voorbeelden hoe je hierop in kunt spelen.
SEE fase:
In deze fase wil je bekendheid creëren en het eerste contact leggen met je doelgroep. Dit is de start van de klantreis. Een kennismaking met jouw bedrijf, product en/of dienst. In deze fase focus je dus op het creëren van bekendheid. Er is nog geen koopintentie maar een lichte interesse. De content die je in deze fase gebruikt is introducerend en toegankelijk.
THINK fase:
In deze fase erkent de potentiële klant de behoefte en overweegt een aanschaf. Een contactpersoon wordt een potentiële klant. Hij/zij gaat op zoek naar meer informatie en is bewust van een behoefte. De focus op deze fase is vooral het verschaffen van informatie. De intentie van de persoon is informatie vergaren en eventueel vergelijken met de concurrent. De content die je in deze fase gebruikt is dus vooral informatief. Je target hier vaak op een wat warmere doelgroep.
DO fase:
In deze fase is het belangrijk om de realisatie van aankopen te bewerkstelligen. Een potentiële klant, kan klant worden. De focus hier ligt dus echt op het realiseren van conversies. Op dit moment heeft de potentiële klant wel een koopintentie. De content die je in deze fase gebruikt is dus vooral overtuigend. Wat zijn jouw USP’s, wat maakt jou anders dan de concurrent? Je target hier vaak op een hete doelgroep.
CARE fase:
In deze fase is het belangrijk om klanten loyaal te maken aan je merk en ze eventueel een heraankoop te laten doen. Nog beter zou zijn als je ze fan van jouw bedrijf kunt maken. De focus hier ligt dus echt op huidige klanten (tevreden) houden. Een goede nazorg is hier belangrijk. Zorg dat jouw klantenservice op orde is, of verschaf ze informatie over het product wat ze gekocht hebben.
Heb je hier vragen over? Neem dan gerust contact met mij op.